Lesgeven in Offinso - Reisverslag uit Accra, Ghana van Niki Ceurstemont - WaarBenJij.nu Lesgeven in Offinso - Reisverslag uit Accra, Ghana van Niki Ceurstemont - WaarBenJij.nu

Lesgeven in Offinso

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Niki

25 Mei 2009 | Ghana, Accra

Hallo Oburoni`s!

@ Evelien : Iedereen praat hier Engels, de kinderen zijn zelfs verplicht Engels te praten op school. Als ze Twi (hun eigen taal) praten en de leerkracht hoort het, krijgen ze zelfs slaag volgens mij...

@ Elien : Ik heb er inderdaad geen spijt van dat ik mijn eerste maand in een weeshuis heb gewerkt. Ik heb daar heel wat leuke mensen ontmoet en mooie plaatskes bezocht!

@ Men zusje : Ik ben stiekem wel heel blij dat ik bijna kan terugkomen... Ik mis Belgie, mijn vriendje, mijn familie, mijn vrienden,... ontzettend hard.
Maar ik kijk wel met een heel positief gevoel terug op heel deze ervaring. De Ghanezen kunnen nog veel van Belgie leren qua onderwijs, verkeer,... Maar de Belgen kunnen wel ontzettend veel leren van de gastvrijheid en behulpzaamheid van de Ghanezen! Ze zijn hier allemaal zo ontzettend lief!

Ik ben heel tevreden met mijn tweede project! Sinds maandag heb ik al elke weekdag les kunnen geven.
Er zitten ongeveer 80 kinderen op ons schooltje maar er zit veel leeftijdsverschil tussen de kinderen waardoor ze onderverdeeld zijn in 6 kleine klasjes.
Er zijn slechts 4 leerkrachten dus sinds maandag geef ik les aan klas 2 (slechts 8 kindjes) want zij hebben geen leerkracht.
Klas 1 zit naast mijn klaslokaal en zij hebben ook geen leerkracht. D.w.z. dat zij elke dag spelen in de klas of heel luid het alfabet of de namen van de maanden schreuwend opdreunen. Hierdoor moet ik zelf ook vaak luid roepend lesgeven om boven al het lawaai van de andere klassen uit te komen! De kleuterklas (Er is er slechts 1 dus alle kids van 2 tot 5 jaar zitten samen, ongeveer 20 kids.) bevindt zich ook vlak bij mijn klas en daar zingen ze gewoon een hele dag het alfabet of andere kinderliedjes. Als ze niet zingen, spelen ze meestal terwijl de leerkracht een dutje doet :) !
In de hogere klassen wordt er steeds op dezelfde manier les gegeven. Ze krijgen alleen Engels, Wiskunde en W.O. .
De lkr. schrijft voortdurend oefeningen of leesteksten vanuit het handboek aan het bord. De leerlingen schrijven alles wat aan bord komt over in hun werkschriftje en maken de oefeningen. Als ze klaar zijn, laten ze dit verbeteren door de leerkracht. Nadien spelen ze gewoon een beetje terwijl de tragere/zwakkere leerlingen hun verbeterde oefeningen stiekem overschrijven.

Zelf geef ik in de voormiddag wiskunde en Engels aan mijn klasje en in de namiddag plan ik steeds een knutselactiviteit. Iets wat ze hier volgens mij nooit doen want toen ik ze deze week wolkjes liet knippen waarin ze hun dromen hadden geschreven, kwam er zelfs een meisje met een rechthoek af! Op de lijntjes knippen is dus echt een moeilijke opdracht voor de kids!

Ik zal even schetsen hoe een schooldag eruit ziet :
7u : De eerste kinderen komen al toe en beginnen de klassen en de speelplaats te vegen en het hoge gras langs de kant met een heel scherp mes (!) om te doen.
8u : De schoolbel wordt geluiden en de kids verzamelen zich in rijen.
Ze sluiten hun ogen en zeggen een gebed op. Vervolgens wordt er een landlied gezongen. Af en toe moeten er enkele kids naar voren komen en tegen de muur gaan staan. De leerkracht geeft hen dan zweepslagen met een dun takje! Bij de meisjes heft hij zelfs hun rokken op zodat hij hun benen goed kan raken! De reden hiervoor heb ik nog niet kunnen achterhalen.
Tot slot marcheren ze al zingend klas per klas naar hun klaslokaal.
10.30u : De schoolbel gaat voor een pauze. De kinderen kunnen dan fufu kopen bij Florence dus ik help steeds met het verdelen van het eten.
11.30u : Het tweede lesuur start.
13u : Middagpauze met lunch (De kids krijgen dan elke middag een kommetje rijst.)
14u : Derde lesuur start.
15u : De schoolbel wordt geluiden en alle kinderen rennen om ter snelst juichend de klas uit. Sinds ik dinsdag met mijn knutselactiviteiten ben begonnen in de namiddag gebeurt dit echter niet meer in mijn klas. :)
15.05u : De kinderen verzamelen weer in rijen, zingen een lied en lopen vervolgens naar huis.

Het lesgeven aan klas 2 verliep in het begin zeer moeizaam. Ik wist helemaal niet wat ze al kennen en kunnen. Ik had wel handboeken waarmee ik kon werken maar de leerstof die erin staat bleek veel te moeilijk voor hen.
Voor rekenen leer ik ze dus vooral optellen en aftrekken t.e.m. 20, wat voor velen al heel moeilijk is!
Voor Engels bleken de meesten eenvoudige woorden zoal `red`, `green`, `leg`, `head`,... nog eens niet te kunnen lezen/spellen.
Vanaf morgen zal ik hen dus gewoon leren lezen en schrijven, al weet ik nog niet hoe ik daaraan moet beginnen :) !

Daarnaast vermoed ik dat de kinderen hier nog nooit met klasafspraken hebben gewerkt! Ze doen hier gewoon hun zin! Ze lopen rond in de klas, praten met elkaar, lopen de klas uit zonder het te vragen, proberen een dutje te doen op hun bank, maken ruzie met elkaar,...
Het duurt ook een eeuwigheid vooraleer ze aan een opgegeven oefening beginnen. Ze dromen telkens wat rond, ofwel vinden ze geen leeg blad meer in hun werkschrift, ofwel zijn ze hun potlood kwijt,...
Sinds ik de flinke, snelle leerlingen met een puzzel of speelkaarten laat werken van zodra ze klaar zijn, werken de kinderen al veel beter mee!
Al vermoed ik dat ze hier nog nooit gepuzzeld hebben want die legden ze al gauw aan de kant toen ze er niets van bakten! De speelkaarten daarentegen zijn hier heel populair.
Woensdag ben ik ook naar Kumasi gegaan om wat werkschriften en ander schoolmateriaal aan te kopen met het sponsorgeld van de Sint Carolus school te Ruisbroek. Alle kids van mijn klasje hebben nu een nieuw werkschriftje en een potlood, dat excuus kunnen ze dus ook niet meer gebruiken om niet aan hun oefeningen te beginnen...

In mijn gastgezin begin ik me ook meer en meer thuis te voelen. Florence maakt elke dag wel tijd voor een leuke babbel met mij!
Woensdag ben ik van plan wentelteefjes voor de kids te bakken, speciaal voor mijn verjaardag... Ik hoop dat ze het lekker zullen vinden ;) !

Afgelopen weekend heb ik een beetje rondgereisd met een Oostenrijkse vrijwilliger, Ursula, en een Ghanese jongen, Kofi.
Kofi nam ons mee uit naar een disco. Ik had gedacht dat het Ghanese uitgaansleven enorm zou verschillen met het Belgische uitgaansleven maar dat is helemaal niet zo! Toch niet in de disco waar wij naartoe zijn geweest. Er werd veel westerse muziek gedraaid. Het enige verschil dat ik opmerkte was dat echt alle mannelijke Ghanezen geen minuut stil staan, ze dansen echt een hele avond!
In vergelijking met de Belgische jongens... ;)
Zaterdag zijn we dan gaan relaxen aan het Bosumtwi meer.
Zondag waren we ook in Kumasi maar veel viel er niet te beleven! Alle winkels waren dicht want iedereen zat in de kerk, ze zijn hier zo ontzettend gelovig!
Florence en de kids gaan ook 3x per week naar de mis... Ik ben er vorige zondag mee naartoe geweest maar er werd gewoon 3uur aan een stuk uit een bijbel voorgelezen, in Twi dan nog wel... Ik dacht dat alle Ghanezen steeds zingen en dansen in de kerk, maar blijkbaar gebeurt dat niet in de kerk waar mijn gastgezin altijd naartoe gaat.
Vandaag, maandag, is het een feestdag in Ghana dus ik moest niet lesgeven.
In de voormiddag ben ik met Kofi de familie van Michael Ampong gaan opzoeken... Echt ontzettend lieve mensen! Maar ik had ook niets anders verwacht hoor Michael ;)
Ze hebben me zelfs uitgenodigd om enkele nachten bij hen te blijven overnachten dus als ik in mijn laatste week hier richting Accra reis, zal ik er een nachtje blijven slapen...

Straks ga ik nog wat inkopen doen. Ik ga enkele opbergdozen kopen zodat ik een speelkoffer(Met springtouwen, ballen, frisbees,... voor tijdens de speeltijden.) en een knutselkoffer kan samenstellen met het schoolmateriaal dat ik van de Sint Carolus school heb meegekregen!
Deze koffers zal ik dan in naam van de Sint Carolus school aan het schooltje schenken dus bij deze zullen de kids en de leerkrachten jullie heel dankbaar zijn...

Ziezo, dat was het zo een beetje :)
Hou jullie nog goed in Belgie!

Veel liefs,
juf Niki



  • 27 Mei 2009 - 06:47

    Mama Papa:

    we wensen je een gelukkige verjaardag en amuseer je nog de komende 18 dagen


  • 27 Mei 2009 - 09:31

    Carolus 4de Lj.:

    Hallo Juf Niki!!

    we zijn jou hier in ons kleine Belgenland niet vergeten, en wensen je een spetterende verjaardag toe, van alle juffen en meesters uit Sint-Carolus, en natuurlijk ook van onszelf:
    - gelukkige verjaardag (yens)
    - maak er een tof feest
    van (jonathan)
    -gefeliciteert(Bra
    nko)
    - een heele gelukige verjaardag (tibor)
    -ik wens je nog een gelukkige verjaardag (tais)
    - dikke kus(Elyn)
    - groetjes en kusjes (imran)
    - Gelukkige verjaardag
    je was een super juf!(Kato)
    - Gefeliciteerd en veel warme groetjes!(sjoukje)
    - DIKKE GROETJES (STEVEN)
    - profiat (jenna)
    - gelukkige verjaardag (LISA)
    - happy birtday (Arthur)
    - dikke kus en knuffel(zoë)
    - gelukkige verjaardagen nog veel plezier daar
    - GROETJES (ZINO)
    - veel plezier(axel)

    En een prachtige verjaardag wens ook ik je!! Groetjes, Lieve

  • 27 Mei 2009 - 16:08

    Evelien :

    Eeen heel gelukkige verjaardag !

    het loopt er precies wel goed met het lesgeven hé
    ik wist niet dat ze daar de kindjes nog zweepslagen geven
    en ik hoop ook niet dat ze de kindjes slaan als ge gewoon maar in hun eigen taal spreken!
    tzou wel lachen zijn als wij dat is allemaal deden wat zij in de klas doen
    effe slapen ,naar buiten gaan , praten ,...
    Leer de kindjes nog veel bij hé .
    en weten ze dat je verjaart?
    miss hebben ze dan een feestje georganiseert ;)

    ik mis jou ! Evelien

  • 27 Mei 2009 - 21:15

    Joni :

    ha nichtje gelukige verjaardag he ik hoop da gij da ginder wa kunt vieren

  • 01 Juni 2009 - 11:45

    Hana:

    oiii niki gelukkige verjaardag...ik wist het niet sorry :(

  • 01 Juni 2009 - 18:06

    Hana:

    Liefste juf Niki,

    Ik hoorde dat het je verjaardag was. Ik wens je een gelukkige verjaardag en nog veel pret in Ghana.
    Maar pas op want er is een virus in Afrika. Wees voorzichtig.

    Groetjes en dikke kus
    Hana en familie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Niki

Actief sinds 14 Maart 2009
Verslag gelezen: 348
Totaal aantal bezoekers 19454

Voorgaande reizen:

12 April 2009 - 14 Juni 2009

Vrijwilligerswerk in Ghana

Landen bezocht: