Lesgeven en reizen - Reisverslag uit Accra, Ghana van Niki Ceurstemont - WaarBenJij.nu Lesgeven en reizen - Reisverslag uit Accra, Ghana van Niki Ceurstemont - WaarBenJij.nu

Lesgeven en reizen

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Niki

04 Mei 2009 | Ghana, Accra

Hallo Oburoni`s!

@ men ventje : Een gelukkige verjaardag lieveke! Ik vind het echt ontzettend jammer dat ik niet bij je kan zijn vandaag... Kzie je super graag en wil je nooit meer kwijt!

@ Hana en familie : Bedankt voor jullie smsjes en bezorgde telefoontje van vorige week! Ik vond het echt ontzettend lief! Jullie zijn als een tweede familie voor mij :) !

Deze keer werkt de internetverbinding beter dus het zal een lang bericht worden want ik heb heel wat te vertellen!
Vorige week heb ik in het weeshuis voor de eerste keer zelf lesgegeven.
Toen ik doorhad dat het nog lang kon duren vooraleer de leerkrachten zouden terugkomen heb ik zelf maar initiatief genomen om les te geven.
Ik heb enkele kinderen van klas1, 2 en 3 telkens apart genomen en wat testjes afgenomen.
Op die manier kreeg ik een zicht op wat ze al kennen en kunnen.
De dag nadien nam ik klas 1 en 2 samen en had ik ongeveer 12 kinderen in de klas.
Ik liet ze zichzelf voorstellen in het Engels en vervolgens gaf ik een korte rekenles nl. optellen t.e.m. 10. Er bleek al gauw een enorm niveauverschil te zijn.
De kinderen van klas 1 konden er niet veel van en de kinderen van klas 2 konden de eenvoudige sommen wel oplossen door hun vingers te gebruiken.
Ik heb uiteindelijk besloten om elke dag aan elke klas 1.5uur les te geven.
Vandaag ben ik daarmee van start gegaan. Het duurde echter al een half uur vooraleer ik alle kinderen van klas 1 gevonden had!
Ik leerde hen optellen t.e.m. 10 en hiervoor had ik ontzettend veeeeel geduld voor nodig. Ik had gelukkig maar 7 kinderen dus ik kon elk kind individueel goed opvolgen.
Ik was zo blij dat ze na een uur eindelijk een simpele oefening zoals 2+3 is 5 konden oplossen!
De kinderen zelf waren ook wel blij dat ze de oefeningen foutloos konden oplossen.
Morgen ga ik hen leren aftrekken t.e.m. 10 !
Ik heb hen gezegd dat ze na het ontbijt naar de klas moeten komen, ik ben eens benieuwd hoe lang het verzamelen van de kinderen dan zal duren...

Daarnaast heb ik vorige week ook besloten om mijn tweede maand een ander project te doen.
Ik vermoed dat de kinderen en de leerkrachten toch niet gauw zullen terug komen en ik wil echt wel eens zien hoe het onderwijs in Ghana eruit ziet.
Daarnaast wil ik ook kennismaken met het echte Ghanese leven door deel uit te maken van een Ghanees gezinnetje.
Ik heb mijn projectverantwoordelijke gisteren opgebeld want ze had me vooraf al verteld dat ik mijn tweede maand altijd een ander project mocht aanvragen.
Ze begreep me volledig en ze zou ervoor zorgen dat ik mijn tweede maand kan lesgeven in een schooltje en dat ik in een gastgezin mag verblijven.
Ik mocht zelf kiezen waar ik het liefst geplaatst wilde worden dus gaf ik Kumasi op, de geboorteplaats van Michael Ampong, men beste maatje sinds de lagere school he Micky ;) !
Misschien kan ik je familie wel eens gaan bezoeken...

Donderdag komt Tina (projectverantwoordelijk) ons bezoeken in het weeshuis en dan zal ze alle gegevens van mijn nieuwe project meebrengen! Ik kijk er al enorm naar uit!

Afgelopen weekend ben ik samen met Amanda nog gaan rondreizen.
Deze keer zijn we richting Koforidua getrokken. Een heel mooi dorpje met leuke kraampjes langs de kant.
Daar zijn we de Botifalls en de umbrella rock gaan bezoeken. Hiervoor moesten we wel eerst een uur lang rotsen beklimmen.
Mijn licht grijs t-shirtje zag na die beklimming donker grijs en mijn zakdoek kon ik uitwringen van al het zweet dat ik ermee had opgevangen.
Het was echt afzien maar zo had ik het graag!
Het uitzicht was ook wel de moeite waard...
Zaterdag zijn we verder gereisd naar Akosombo waar we een boottocht hebben gemaakt op de voltarivier.
We bezochten een eilandje waar enkele kinderen muziek maakten en terwijl smeekten voor geld.
Blijkbaar overleven de mensen op dat eilandje alleen maar met de fooien die ze krijgen van bezoekers...
Op onze boot was ook een kinderzwembadje waar ik me af en toe kon in verfrissen! Echt genieten dus...
Op de boot hebben we ook twee Australische mannen ontmoet. Gary heeft hier een goudmijn en hij heeft ons uitgenodigd om eens een bezoekje te komen brengen. Dan zou hij ons gratis een rondleiding geven in de goudmijnen in Obuasi.
Misschien wordt dat wel iets voor ons volgend weekendje...

Groetjes,
juf Niki

  • 04 Mei 2009 - 17:22

    Kc:

    Goe da ge eindelijk de kindjes daar wa kunt bijbrengen! Hou u daar nog goed daar en geniet zeker van de mooie momenten ;) x

  • 05 Mei 2009 - 16:07

    Hana:

    Lieve juf Niki,
    ik heb gezien dat je nog een berichtje stuurde. Dank je wel!
    Ik doe erg mijn best op school! Ik kan niet wachten tot je terug komt.
    Met juf Freya gaat het goed. Ze doet de groetjes!
    Dikke kus
    Hana

  • 06 Mei 2009 - 16:40

    Woutje:

    Mercikes voor uw verjaardagscadeauke vanuit Ghana :) Het eerste deel van je avontuur zit er bijna op, geniet nog volop van het tweede deel, hopelijk kan je dan is bij een gastgezin verblijven x love ya xxx

  • 09 Mei 2009 - 21:10

    Evelien:

    het eerste deel zit er bijna op . Nu het tweede deel
    in een gastgezin en wrs. meer les geven aan de kindjes zkker ?
    in welke taal geef je de kindjes les ?

    x.

  • 13 Mei 2009 - 07:40

    Ellentje:

    Hey meid!

    Kheb al u berichtjes zo een beetje proberen lezen maar het was wel heel veel om op te nemen.
    Je hebt precies wel al veel meegemaakt sinds je daar bent. De laatste keer dat ik je gesproken had dacht ik dat je het er niet zo naar je zin had, maar nu kan ik wel begrijpen waarom. Hou nog even vol en amuseer je een beetje met al die kindjes ;) Met mij en Jeroen gaat alles super goed!Je had gelijk, wachten wordt beloond!
    Hou je nog goed he schattie!!
    Dikke kus xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Niki

Actief sinds 14 Maart 2009
Verslag gelezen: 162
Totaal aantal bezoekers 19462

Voorgaande reizen:

12 April 2009 - 14 Juni 2009

Vrijwilligerswerk in Ghana

Landen bezocht: