Goed aangekomen - Reisverslag uit Accra, Ghana van Niki Ceurstemont - WaarBenJij.nu Goed aangekomen - Reisverslag uit Accra, Ghana van Niki Ceurstemont - WaarBenJij.nu

Goed aangekomen

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Niki

13 April 2009 | Ghana, Accra

Hallo Oburoni`s(= blanken)

Hier mijn eerste berichtje vanuit het verre, warme Ghana!
Eerst wil ik jullie even bedanken voor alle lieve smsjes die ik kreeg, bedankt voor jullie steun!
De reis zelf verliep redelijk vlot, vooral mijn vlucht van Frankfurt naar Accra. Daar had ik heel wat ruimte en luxe aan boord.
Op deze vlucht ontmoette ik ook 3 Hollanders. Zij hadden zich ook ingeschreven bij de organisatie SYTO en werden in Accra dus ook door Charles (onze reisbegeleider) opgehaald. Hier was ik heel blij om want eens in Accra aangekomen was er geen Charles te vinden. Na ongeveer 15 minuten kwam hij uiteindelijk aan. Hij bracht ons met een busje naar het Pink Hostel. Er was ook nog een Italiaan bijgekomen en in het hotel zat al een Engels meisje. We zijn dus met 6 vrijwilligers aan de orientatieweek begonnen.
Nadat ik mijn valiezen naar mijn kamer had gebracht, nam ik een douche. Veel hielp het niet want je zweet onmiddellijk terug nadat je je hebt afgedroogd :D.
`s Avonds zijn we nog iets gaan drinken op een terrasje waar een groepje Ghanezen luide Afrikaanse liedjes zongen.
We kropen op tijd ons bed en ik verschoot ervan maar ik heb behoorlijk goed geslapen. De airconditioning doet zijn werk goed.
Om half8 ging onze wekker af, ik deel een kamer met het Engelse meisje.
Als ontbijt was er cornflakes en ze hebben ook een omelet voor ons gebakken. Er was ook wit brood, confituur, thee en melk. Het brood smaakt wel anders als bij ons maar het eten valt voorlopig wel goed mee.
Nadien werden we met een busje naar het SYTO office gebracht. Hier kregen we in een klein klaslokaaltje wat uitleg over de Ghanese cultuur.
Enkele leuke weetjes:
-> Als een Ghanees tegen ons zou zeggen 'You are fat.' dan moeten we dat als een enorm compliment opnemen. Alle Ghanezen zijn hier immers redelijk struis. Magere Ghanezen worden aanzien als zieke mensen.
-> Als een Ghanees met jou om 8uur afspreekt, kan hij zijn dat hij er pas om 9uur staat want ze nemen het hier niet zo nauw met de tijd.
-> Als een blanke vrouw 5 minuten op straat wandelt, krijgt ze gemiddeld 20 huwelijksaanzoeken.
(Mijn teller staat voorlopig op 0.)

Nadien kregen we een rondrit door Accra en stopten we ook even aan een markt. Dit zijn allemaal houten kraampjes naast elkaar en eigenlijk verkopen ze in elk kraampje zowat hetzelfde (Ghanese kledij, stoffen, souvenirs, juwelen,...).
De verkopers komen onmiddellijk met enkele spullen naar je toe en proberen je zo mee naar hun winkeltje te lokken. Op die manier kwam ik samen met Pippa(Engelse vrijwilligster) in een muziekinstumentenkraampje terecht.
De Ghanese mannen gaven ons enkele instrumenten en namen zelf een djembe. Samen maakten we muziek en de Ghanezen zongen luid mee. Echt een leuke ervaring.
Toen we terug in ons hostel waren bleek er geen lunch voorzien te zijn. De rest van de dag waren er geen activiteiten gepland dus trokken we met zen zessen naar een marktje vlakbij.
Onderweg werd de hemel echter helemaal donker, alle Ghanezen begonnen door elkaar te lopen en hun winkeltjes (die gezoon allemaal op straat staan) op te kramen.
Niet veel later begon het te stormen.
De regen viel met bakken uit de lucht. We schuilden in een leeg houten marktkraampje, best zel gezellig ;D Uiteindelijk besloten ze naar een internetcafe te gaan...
Mijn tijd is bijna op dus ik ga afronden. Ik heb nog geen sim-kaart gekocht dus mijn Ghanees nummer zal ik de volgende keer in het bericht plaatsen.
Morgen gaan we naar het strand maar aangezien we nooit lang met de reisleider optrekken zal ik nog zel eens tijd hebben om naar een internetcafe te gaan.
Hou jullie goed in Belgie!

Groetjes,
juf Niki



  • 14 April 2009 - 12:49

    Woutje:

    Super da ge goed zijt aangekomen ginder en da ge wa mensen hebt ontmoet waarmee je kunt praten :)

    Hopelijk valt je gastgezinnetje ook goe mee

    xxx kzie je graag xxx

    ps: hou die huwelijksaanzoeken maar op nul :) geeft ze anders van antwoord dat ze de flikken op hun dak krijgen ;)

  • 14 April 2009 - 15:13

    Jolien:

    Hey Niki!!

    Zo te lezen heb je toch al een beetje de "African way of life" leren kennen. héhé Maar zoals ik al eerder zei, geniet geniet geniet! Tis een bangelijk land, super mensen en als je er voor open staat, ga je de tijd van je leven beleven!!
    Nog een tip (eerder een suggestie) in het Shangri-la hotel in Accra hebben ze een zalig groot zwembad. Moest je binnen een paar weken een beetje 'decadent' (voor daar toch)willen gaan doen, that's the place to be!

    Lieve groetjes, Jolien

    PS: Als ze je op staat 'Jovo jovo bonswe' naroepen (hallo blanken!) zeg je gewoon: 'amejibo amejibo bonswe' (hallo zwarten!) Gieren gegarandeerd. Tenzij het dialect in die streek natuurlijk anders is hé!

  • 14 April 2009 - 16:02

    Evelien :

    zo te zien is het er wel heel leuk!
    en heb je al wat mensen leren kenne..
    ik wist niet dat et er nu nog ging regenen ,
    hier is het ondertussen goei weer . het zonnetje schijnt (:
    Nja ik was in centerparcs dus ik heb de liedjes niet meer kunne doorsturen hé
    jammer khad er véél gedownload ^
    amuseer je daar nog hé :)

    Evelien.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Niki

Actief sinds 14 Maart 2009
Verslag gelezen: 157
Totaal aantal bezoekers 19450

Voorgaande reizen:

12 April 2009 - 14 Juni 2009

Vrijwilligerswerk in Ghana

Landen bezocht: