Tweede project - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Niki Ceurstemont - WaarBenJij.nu Tweede project - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Niki Ceurstemont - WaarBenJij.nu

Tweede project

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Niki

16 Mei 2009 | Ghana, Kumasi

Hallo Oburoni`s!

Ik ben goed aangekomen in Kumasi! Gisteren een hele dag gereisd, een korte rondleiding gehad in Kumasi en rond half4 kennis gemaakt met mijn nieuwe gastmoeder, Florence.
Met haar reisde ik naar Offinso waar ik uiteindelijk rond half6 aankwam in mijn nieuw gastverblijf.
De gezinssamenstelling ziet er een beetje anders uit dan de informatie die ik op voorhand van SYTO had gekregen...
Florence is mijn gastmoeder. James, haar man, is 4 jaar geleden verhuisd naar Londen. De oudste zoon van Florence is het huis al uit dus ze woont samen met haar 3 kinderen en daarnaast zorgt ze nog voor 12 weeskinderen.
Deze keer sprongen de weeskinderen niet onmiddellijk om me heen, ze keken wel nieuwsgierig toe en hielpen me met mijn bagage.
Florence toonde me mijn kamer en badkamer. Deze zien er veel beter uit dan in het weeshuis.
Ik heb een bad! Maar er komt geen water uit de kraan dus ik moet me nog steeds met een emmer en een bekertje wassen.
Het enige grote nadeel wat de accomodatie betreft... Ze hebben hier maar zelden elektriciteit!
De ventilator die in mijn kamer staat zal dus niet vaak werken.
Het was dan ook ontzettend warm om te slapen maar ik was wel moe van het reizen dus ik heb afgelopen nacht nog behoorlijk goed geslapen.
Mijn gsm was echter plat! Ik ben vandaag naar Kumasi gereisd en ik heb mijn gsm in het SYTO office kunnen opladen...
Vanaf nu ga ik mijn gsm dus ook alleen maar `s avonds opzetten zodat mijn batterij enige tijd kan meegaan.

Gisterenavond heeft Florence nog spaghetti voor mij gekookt. Nadien heb ik nog even met haar kunnen babbelen.
De school die vlak naast ons huisje staat is sinds afgelopen dinsdag weer van start gegaan. Er waren echter nog veel kinderen niet komen opdagen maar volgens Florence zouden alle kinderen tegen maandag wel terugkomen.
Er zijn 5 leerkrachten en een schooldag start om half9 en duurt tot 15 uur.
Ik ben benieuwd hoe dat er in de realiteit uitziet...
Ik heb haar al verteld dat ik maandag graag zou willen zien hoe de school in zijn werking gaat en dat ik nadien zal kijken op welke manier ik hen kan helpen. Een leerkracht ondersteunen of een hele klas overnemen... Dat wordt nog afwachten.

Florence vertelde me ook dat ze heel gelovig is. Ze hebben vlakbij het huis een kerk waar ze elke maandag, donderdag, zaterdag en zondag naar de misviering gaat. Ze vroeg me of ik een keer wou meegaan dus maandag ga ik waarschijnlijk een aantal uurtjes in de kerk vertoeven ;) !

Ze vroeg me ook nog welk eten ik graag lust zodat ze daar rekening mee kan houden. Ze heeft me wel beloofd ook van de Ghanese gerechten te laten proeven want daar heb ik in het weeshuis nog niet echt mee mogen kennismaken.

Vandaag ben ik op stap met 4 andere Hollandse meisjes. We verkennen Kumasi een beetje. Een van die 4 meisjes was ook eerst in mijn project terecht gekomen. Na 4 dagen is ze echter van project veranderd omdat ze het gevoel had dat ze niet echt welkom was bij Florence...
Ze kreeg amper iets te eten van Florence dus ze is op die 4 dagen ook veel afgevallen! Ze heeft dit wel aan SYTO gemeld en de organisatie heeft dan ook een gesprek gehad met Florence dus ik hoop dat ik niet zo`n negatieve ervaring met dit project zal hebben.
Voorlopig heb ik toch altijd genoeg eten gekregen maar echt een welkomgevoel mis ik voorlopig toch ook een beetje...

Ik ga in ieder geval proberen er het beste van te maken dus we zien wel hoe het verloopt...

Groetjes,
juf Niki

ps : Ik mis jou ook wel hoor Hana! Doe je best op school, nog 4 weken en ik ben terug...

  • 17 Mei 2009 - 19:06

    Hana:

    dag juf niki....hoe gaat het daar??met mij is alles goed.ik heb morgen toets van wiskunde... grtz van hana en familie

  • 17 Mei 2009 - 19:11

    Hana:

    dag juf niki....hoe gaat het daar??met mij is alles goed.ik heb morgen toets van wiskunde... grtz van hana en familie

  • 19 Mei 2009 - 17:16

    Hana:

    Liefste juf Niki,

    Ik heb je bericht gelezen. Ik mis jou ook!
    Ik hoop dat je snel terug zal komen.
    Ik vind het leuk dat juf Freya mij goed helpt.
    Tot maandag, dan schrijf ik jou terug!
    Dikke kus
    Hana

  • 20 Mei 2009 - 20:04

    Evelien:

    is het daar gemakkelijk praten. want jij moet tog altijd in die taal tog praten ?
    kan je da al vlot spreken ?

    Ik mis jou

  • 21 Mei 2009 - 12:33

    Elien:

    Helaba Nikietje :)

    Ben hier al een paar keer komen rondneuzen om uw verslagjes te lezen en 'kmoet zeggen dat het er allemaal heel interessant uitziet ! 'kVind het echt ferm dat ge zomaar ineens beslist hebt om naar ginder te trekken, helemaal alleen ... chapeau zene!

    Tis wel jammer dat je nog niet zoveel les hebt kunnen geven, maar ik denk dat het ook wel eens de moeite was om in dat weeshuisje te helpen, niet?

    Bon, hopelijk is dit tweede project echt dat wat je wil, zodat je uw laatste (eens kijken) 24 (:)) dagen in schoonheid kan afsluiten !

    Tot binnenkort dan maar,

    thesissende Elien ;)

  • 21 Mei 2009 - 17:10

    Lynn:

    Heey zus!

    Mijn stage is gedaan, en ze is, ondanks alles ;), nog heel goed gegaan. Wrs heb ik maandag bespreking dus nog even afwachten hoe de lector het vond. Mai binnen 24dagen al terug! Dat is echt keigoe! En blij dat je kan terugkomen? Nog veel succes daar en hopelijk valt het wat mee bij Florence ;)

    Dikke kussen
    X Lynn X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Niki

Actief sinds 14 Maart 2009
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 19457

Voorgaande reizen:

12 April 2009 - 14 Juni 2009

Vrijwilligerswerk in Ghana

Landen bezocht: